Hoe bepaal je het goede moment om je bedrijf te verkopen?

Elke ondernemer denkt er wel eens over na: zal ik mijn bedrijf verkopen? Als je inderdaad tot de conclusie komt dat je je bedrijf wilt verkopen, hoe bepaal je dan het goede moment? We leggen het je uit in dit artikel en ook wat je zelf kunt doen om dat goede moment te creëren.

Welke aanleidingen kunnen er zijn om je bedrijf te verkopen?

Er zijn verschillende aanleidingen om je bedrijf te verkopen. Wellicht kom je op een leeftijd dat je meer van het leven wilt genieten, en meer tijd met je gezin wilt doorbrengen. Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld je kinderen staan te springen om het stokje van je over te nemen. Of misschien draait je bedrijf geweldig en wil je het op het hoogtepunt verkopen zodat het je het meeste oplevert. Dit kunnen allemaal prima redenen zijn om je bedrijf te verkopen. Maar hoe bepaal je nu het goede moment?

Het goede moment bepalen om je bedrijf te verkopen

Het goede moment bepalen is erg lastig, want je weet nooit wat de dag van morgen brengt. Misschien is morgen wel beter dan vandaag, maar misschien ook juist niet. Het goede moment bepalen heeft te maken met de economische situatie, de fase en omstandigheden waarin je bedrijf zich bevindt en of banken een goede bereidheid hebben om geld aan de potentiële kopers te lenen. En last but not least, wat wil je zelf? 

Leestip: BV verkopen: zó doe je dat helemaal zelf

In principe wil je op een gunstig moment verkopen, als je bedrijf veel waard is. Aan de andere kant wil je wellicht je bedrijf ook graag verkopen als het juist niet goed gaat. In dat geval zal het minder opleveren maar het kan nog steeds interessant zijn. Voor overnamekandidaten maar ook voor jezelf om nog iets aan je bedrijf over te houden.

Wat is de huidige situatie?

We kunnen momenteel spreken van een zogenaamde verkopersmarkt. De economie is weer aan het groeien en daardoor stijgt ook het aantal potentiële kopers. Er zijn veel investeerders die op dit moment willen investeren in bedrijven. In een economie die beter gaat draaien kan dat namelijk veel rendement opleveren.

Uitgelicht: Horecabedrijf Verkopen: zó doe je dat helemaal zelf

Conclusie

Uit dit artikel blijkt dat er in principe geen eenvoudig antwoord is op de vraag wat het goede moment is om je bedrijf te verkopen. Wel is de huidige markt aantrekkelijk voor investeerders dus wat dat betreft is het een gunstig moment. Het is overigens altijd een goed idee om vroegtijdig een gespecialiseerd bedrijf te vragen om je te adviseren. Op die manier kun je zelf de meeste invloed uitoefenen en zo het goede moment voor jezelf creëren.